MISSION IMPOSSIBLE: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥΣ!

Η χώρα βιώνει ήδη την κορύφωση του πυρετού ενόψει της τριπλής κάλπης που στήνεται την προσεχή Κυριακή 26 Μαΐου. Αποφασίσαμε κι εμείς να συμμετάσχουμε σε αυτό το προεκλογικό πάρτι!

Έχοντας μπροστά μας ένα τεράστιο φάσμα δυνητικών επιλογών μέσα από υποψηφίους είτε για τις ελληνικές αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 (δημοτικές και περιφερειακές) είτε για την ευρωβουλή, προβληματιστήκαμε επί μακρόν για το πού έπρεπε να στοχεύσουμε. Αφού αφιερώσαμε άπειρες ώρες στα σχετικά debate που (ατυχώς για εσάς) ποτέ δεν θα αποκαλύψουμε, θελήσαμε να επικοινωνήσουμε με υποψηφίους δημάρχους της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας.

Πώς προετοιμάστηκαν οι συνεντεύξεις

Γνωρίζοντας πως αυτή είναι μια περίοδος έντονης δράσης για όλους τους υποψηφίους, πήραμε την απόφαση, η επικοινωνία μαζί τους να γίνει μέσω email. Εφορμήσαμε στο διαδίκτυο, επισκεφθήκαμε τα προσωπικά sites των υποψηφίων (όσων διέθεταν τέλος πάντων) καθώς και τα sites των συνδυασμών τους.

Δημιουργήσαμε προς αποστολή ένα ερωτηματολόγιο (μόλις) 6 ερωτήσεων για δυο κυρίως λόγους: αφενός οι ερωτήσεις μας θα έπρεπε να είναι στοχευμένα σχετικές με το θέμα του περιοδικού μας (το imaging) αφετέρου θέλαμε να διευκολύνουμε τους υποψηφίους να συμμετέχουν. Για τον ίδιο σκοπό, δεν θέσαμε κάποιο όριο λέξεων (προς τα πάνω ή προς τα κάτω) για κάθε απάντηση.

Ως παραλήπτες επιλέχτηκαν τα πρόσωπα που διεκδικούν με τις μεγαλύτερες αξιώσεις (βάσει δημοσκοπήσεων) τη δημαρχία των δύο πόλεων. Προσπαθήσαμε να δώσουμε χώρο (και λόγο) σε πολιτικούς από όλα τα κόμματα, αν και αυτό τελικά αποδείχτηκε πως δεν ήταν ιδιαίτερα εύκολο (για διάφορους λόγους, η παράθεση των οποίων αποτελεί αιτία δημιουργίας ξεχωριστού άρθρου).

Αποστείλαμε αρχικά ένα email σε όλους τους υποψηφίους, στο οποίο επισυνάπταμε το ερωτηματολόγιό μας και δίναμε μια εβδομάδα διορία για να λάβουμε απάντηση. Την ίδια ή την επόμενη ημέρα αποστολής του email, επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με τους υποψηφίους για να επιβεβαιώσουμε την επιτυχημένη παραλαβή του ερωτηματολογίου μας.

Παραλήπτες των ερωτηματολογίων

Στείλαμε email στους παρακάτω υποψηφίους δημάρχους Αθήνας (η παράθεση γίνεται αλφαβητικά):

  • Γιώργος Βουλγαράκης
  • Παύλος Γερουλάνος 
  • Νάσος Ηλιόπουλος
  • Κώστας Μπακογιάννης

Από τους υποψηφίους της Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν οι κάτωθι:

  • Χάρης Αηδονόπουλος
  • Σπύρος Βούγιας
  • Αντώνης Γαζάκης
  • Γρηγόρης Ζαρωτιάδης 
  • Κωνσταντίνος Ζέρβας
  • Κατερίνα Νοτοπούλου
  • Γιώργος Ορφανός
  • Νίκος Ταχιάος
  • Παναγιώτης Ψωμιάδης

(Προλαμβάνουμε θεωρίες συνωμοσίας: οι παραλήπτες της Θεσσαλονίκης ήταν υπερ-διπλάσιοι, απλώς και μόνο γιατί ο υπογράφων τρέφει μεγάλη αδυναμία στις ομορφιές της συμπρωτεύουσας, παρότι υποστηρίζει τον ΠΑΟ κι όχι τον ΠΑΟΚ!)

Αντιδράσεις υποψηφίων

  • Την αμέσως επόμενη ημέρα αποστολής του σχετικού email δεχτήκαμε τηλεφώνημα από τον δημοσιογράφο Σωτήρη Ξενάκη, από το γραφείο του κ. Μπακογιάννη, ο οποίος μάς ενημέρωσε ευγενέστατα ότι ο υποψήφιος δεν θα μπορέσει να απαντήσει στην συνέντευξη λόγω φόρτου υποχρεώσεων.
  • Επιβεβαιώσαμε τηλεφωνικά, μιλώντας με διάφορους εκπροσώπους τους, ότι έλαβαν το email οι: Χάρης Αηδονόπουλος, Σπύρος Βούγιας, Παύλος Γερουλάνος, Παναγιώτης Ψωμιάδης, Νάσος Ηλιόπουλος. Ωστόσο δεν λάβαμε απαντήσεις από κάποιον εξ΄αυτών, παρόλο που ο εκπρόσωπος του κ. Γερουλάνου τόνισε πως ο υποψήφιος θέλει να κάνει τη συνέντευξη, αφήνοντας ανοιχτή τη σχετική πιθανότητα εφόσον περάσει στο β’ γύρο (οψόμεθα σχετικά).
  • Από το γραφείο της κ. Νοτοπούλου μάς έδωσαν ένα διαφορετικό email προς αποστολή των ερωτήσεων. Παρότι προωθήσαμε (και) στο νέο email το ερωτηματολόγιό μας, δεν πήραμε απάντηση.
  • An και δεν καταφέραμε να βρούμε τηλεφωνικά εκπροσώπους του Γιώργου Βουλγαράκη, ωστόσο, τρεις ώρες μετά την αρχική ανάρτηση του άρθρου, δεχθήκαμε ηλεκτρονικά τις απαντήσεις του!
  • 30 λεπτά πριν την ανάρτηση του άρθρου στο site, δεχτήκαμε τηλέφωνο από το γραφείο του Γιώργου Ορφανού, κατά τη διάρκεια του οποίου τέθηκε το ερώτημα αν μπορούν ακόμα να σταλούν απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο μας από το συγκεκριμένο υποψήφιο. Ανταποκριθήκαμε θετικά και πράγματι λάβαμε, λίγες μόνο ώρες μετά, τις απόψεις του.
  • Για τον κ. Αντώνη Γαζάκη δεν καταφέραμε να βρούμε καν τηλέφωνο επικοινωνίας, ενώ τα τηλεφωνικά κέντρα του κ. Κωνσταντίνου Ζέρβα περιείχαν ένα ηχογραφημένο μήνυμα που μας ενημέρωνε ότι έχουμε συνδεθεί «με τον υποψήφιο δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα» (…και τίποτε άλλο!).

Τελικό αποτέλεσμα

Ξεκινώντας αυτό το θέμα, άρχισαν και τα σχετικά στοιχήματα μεταξύ των συνεργατών του περιοδικού, ως προς το ποιοι και πόσοι θα απαντούσαν. Προσωπικά ήμουν αισιόδοξος ότι αν όχι όλοι τουλάχιστον οι περισσότεροι υποψήφιοι θα ανταποκρίνονταν θετικά στο αίτημά μας, κυρίως γιατί τους πρόσφερε τη δυνατότητα για δωρεάν προβολή σε ένα διαφορετικό ΜΜΕ (υψηλής μάλιστα επισκεψιμότητας) από αυτά που συνήθως τους προσεγγίζουν. Παράλληλα μια τέτοια συνέντευξη βοηθά στην ανάδειξη και μιας άλλης πλευράς του χαρακτήρα τους.

Εν τέλει, απάντησαν τέσσερις υποψήφιοι – τρεις προερχόμενοι από τη Θεσσαλονίκη και ένας από την Αθήνα: ο κ. Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, ο κ. Νίκος Ταχιάος, ο κ. Γιώργος Βουλγαράκης και ο κ. Γιώργος Ορφανός (με χρονική σειρά απάντησης)!

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, υπ. δήμαρχος Θεσσαλονίκης – ipsipolis.gr

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης

Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι φωτογραφίες σας, στα πλαίσια της συγκεκριμένης προεκλογικής εκστρατείας για το Δήμο της Θεσσαλονίκης;

Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε από μέλος της Δημοτικής Κίνησης Θεσσαλονίκης «Υψίπολις», το οποίο δραστηριοποιείται στο χώρο της επικοινωνίας και της διαφήμισης. Ο αριθμός ωστόσο των φωτογραφιών που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι ελάχιστος.

Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με την επεξεργασία (retouche) της εικόνας, προκειμένου αυτή να αποδώσει μια πιο «κολακευτική» εικόνα του φωτογραφιζόμενου προσώπου;

Πρόκειται για μια παλιά πρακτική της προπαγάνδας, η οποία έχει χρησιμοποιηθεί και χρησιμοποιείται ακόμη, από ανελεύθερα δικτατορικά καθεστώτα, η οποία με βρίσκει αντίθετο για ευνόητους λόγους. Δυστυχώς το φαινόμενο της επεξεργασίας ως μέσο παραπλάνησης δεν περιορίζεται μόνο στο χώρο της πολιτικής προπαγάνδας, αλλά και της εμπορικής διαφήμισης. Οι δύο πρακτικές πέρα από τις διαφορές τους λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά και προδιαγράφουν κάποια αναδυόμενα στοιχεία του «εικονικού μέλλοντός» μας.

Συμμερίζεστε την άποψη ότι η εικόνα τείνει να αποκτήσει, σήμερα, μεγαλύτερη βαρύτητα ακόμα και από την ουσία του πολιτικού λόγου;

Στις σχετικές επιστήμες οι οποίες ασχολούνται με τον πολιτισμό της εικόνας και τα χαρακτηριστικά του, εδώ και πολλά χρόνια, γίνεται αναφορά σε ένα iconic turn, κατά αναλογία του linguistic turn, δηλαδή μια στροφή προς την εικόνα ανάλογη με εκείνη της στροφής προς την γλώσσα στο θεωρητικό λόγο και πιο συγκεκριμένα στη φιλοσοφία. Και μόνο η εμφάνιση και η ευρεία χρήση του όρου iconic turn δηλώνει την ισχύ που έχει αποκτήσει η εικόνα στον πολιτισμό μας. Ωστόσο θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί ως προς την εκτίμηση του βάρους και του ρόλου που έχει αυτή στο χώρο της πολιτικής.

Η επίδραση και η επιρροή της εικόνας στην πολιτική είναι ένα σύνθετο πολυπαραγοντικό φαινόμενο, το οποίο σχετίζεται με την πληθώρα των επιλογών που διαθέτει σήμερα ο πολίτης. Είναι προφανές ότι στο απόγειο της ανθρωπιστικής κρίσης με τους πρόσφυγες στο Αιγαίο, η φωτογραφία του ξεβρασμένου κορμιού ενός μικρού παιδιού σε κάποια παραλία, επηρέασε περισσότερο από τα μέχρι τότε εκατοντάδες πάνελ συζητήσεων και αντιπαραθέσεων στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και στον τύπο σε όλη την Ευρώπη. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η εμφάνιση της συγκεκριμένης φωτογραφίας πυροδότησε κάποιες εξελίξεις που δε θα ελάμβαναν χώρα χωρίς αυτήν.

Δεν μπορούμε να πούμε ότι ισχύει το ίδιο και για τις φωτογραφίες των πολιτικών προσώπων. Η συχνή εμφάνισή τους στα τηλεοπτικά μέσα, η ανάρτηση φωτογραφιών (όχι πάντοτε κολακευτικών διότι και οι αντίπαλοι έχουν τη δυνατότητα να αναρτήσουν «δυσφημιστικό» φωτογραφικό υλικό) στο Διαδίκτυο έχουν αλλάξει άρδην κάποια πράγματα. Ο ίδιος υπήρξα θύμα σε αυτόν τον προεκλογικό αγώνα από στοχευμένη χρήση φωτογραφιών. Στο Διαδίκτυο υπάρχει μια φωτογραφία μου καθόλου κολακευτική, από εκείνες που «πιάνουν» μια μεταβατική στιγμή του προσώπου, στη δική μου περίπτωση εμφανίζεται ένα πρόσωπο «μισοκοιμισμένο» εξαιτίας των ημίκλειστων οφθαλμών, η οποία χρησιμοποιήθηκε επανειλημμένα και με συγκεκριμένους τρόπους από τοπική εφημερίδα και στην έντυπη και στην online έκδοσή της. Ειρήσθω εν παρόδω η ίδια εφημερίδα στην online έκδοσή της δημοσίευσε φωτογραφία μου σε όρθια στάση από δημόσια ομιλία μου σε γειτονιά της Θεσσαλονίκης, όπου απουσίαζε το κεφάλι μου. Ένας ακέφαλος ομιλητής ως υποψήφιος δήμαρχος δεν είναι και ότι καλύτερο για να παραμείνει με θετικό τρόπο στο ασυνείδητο του ατόμου που βλέπει την εικόνα.

Μια νέα κατάσταση δημιουργεί ο μεγάλος αριθμός των φωτογραφιών στο Διαδίκτυο από δημόσια πρόσωπα, οι οποίες αναρτώνται σε διάφορες ευκαιρίες, αλλά δεν συμπίπτουν χρονικά με το παρόν. Όπως ανέφερα προηγουμένως, έχει χρησιμοποιηθεί μια παλιά διόλου κολακευτική φωτογραφία μου εναντίον της δημόσιας εικόνας μου, άλλα «μέσα» έχοντας μια πιο φιλική ή έστω αντικειμενική προσέγγιση του ζητήματος, έχουν αναρτήσει παλαιότερες πιο κολακευτικές εικόνες μου. Και εδώ έχουμε ένα στοιχείο παραπλάνησης εφόσον ο θεατής δεν μπορεί να σχηματίσει γνώμη για την ηλικία του εικονιζόμενου.

Στο φετινό προεκλογικό αγώνα όλοι οι ανθυποψήφιοί μου χρησιμοποίησαν όλους τους τρόπους για να παραπλανήσουν τους θεατές/πολίτες: παλιές φωτογραφίες, επεξεργασμένες φωτογραφίες, καλοστημένες φωτογραφίες κ.ά. Είναι προφανές ότι όλοι μας θεωρούμε ότι έτσι μπορούμε να επηρεάσουμε, αλλά δε νομίζω ότι η επιρροή αυτή είναι καταλυτική όπως η εικόνα του μικρού νεκρού παιδιού στην παραλία.

Λαμβάνοντας υπόψιν και την απόφαση (Φ.Ε.Κ. Β’ 1166/8.4.2019) του Υπουργού Εσωτερικών για τους χώρους που διατίθενται στους υποψηφίους κατά την φετινή προεκλογική περίοδο, εσείς σκοπεύετε να τυπώσετε αφίσες και πόσες; Εάν όχι, ποιο εναλλακτικό μέσο προβολής προτιμάτε;

Έχουμε τυπώσει και έχουμε αναρτήσει έναν περιορισμένο αριθμό αφισών. Παρεμπιπτόντως στο πρόγραμμά μας και στο πλαίσιο της προσπάθειάς μας να ενισχύσουμε την δημιουργική οικονομία στην Θεσσαλονίκη περιλαμβάνεται και η ίδρυση μουσείου αφίσας. Η πόλη διαθέτει παράδοση σε αυτήν την κατεύθυνση. Όπως και έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις αντιμετώπισης της αφισορύπανσης.

Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του τίτλου και του λογοτύπου του συνδυασμού σας;

Ο τίτλος προέρχεται από την Αντιγόνη του Σοφοκλέους, δηλαδή κατευθείαν από την καρδιά ενός πολιτικού κειμένου της ελληνικής αρχαιότητας. Δηλώνει τη σύνδεση που προσπαθούμε να επιτύχουμε με τις πηγές του πολιτικού λόγου, το αρχαϊκό βάθος του σύγχρονου πολιτισμού και το στοιχείο του πατριωτισμού (ο άλλος πόλος του «υψιπόλιδος» είναι ο «άπολις») το οποίο είναι απαραίτητο για να λειτουργήσει η κοινότητα των πολιτών, μια κοινότητα πολιτών που συμμετέχει, κινείται και δε χορταριάζει. Κάπου εκεί βρίσκεται και το σκεπτικό του λογότυπου. Η πολιτική, οικονομική και κοινωνική εκτόξευση της Θεσσαλονίκης.

Γνωρίζοντας πως πλέον τα social media έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας, πόσο συχνά επισκέπτεστε τους προσωπικούς σας λογαριασμούς; Αφιερώνετε χρόνο στο να διαβάζετε σχόλια ή και να ανοίγετε δημόσια συζήτηση μέσα από αυτά;

Είμαι χρήστης των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, όχι μόνο τώρα για τις ανάγκες του προεκλογικού αγώνα. Αλλά θεωρώ ότι όσοι εμπλέκονται με την πολιτική θα πρέπει να γνωρίζουν τα σύγχρονα μέσα, άσχετα εάν θεωρούν κάποιες εξελίξεις θετικές ή αρνητικές. Ήταν ο Όσβαλντ Σπέγκλερ ο πρώτος που επέστησε την προσοχή των πολιτικών σε αυτό το στοιχείο σε συνάρτηση με την ισχύ που είχαν αποκτήσει οι εφημερίδες στις αρχές του 20ου αιώνα. Ένας πολίτης μπορεί και πολλές φορές επιβάλλεται να απέχει από την παρακολούθηση τηλεόρασης, ένας πολιτικός δεν επιτρέπεται να αγνοεί την εικόνα της πολιτικής κατάστασης που συνθέτει η τηλεοπτική ειδησεογραφία. Πρέπει να είναι ενημερωμένος για τους διαφορετικούς τρόπους διάχυσης των πληροφοριών στο κοινωνικό σώμα.

Νίκος Ταχιάος, υπ. δήμαρχος Θεσσαλονίκης – tachiaos.gr

Νίκος Ταχιάος

Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι φωτογραφίες σας, στα πλαίσια της συγκεκριμένης προεκλογικής εκστρατείας για το Δήμο της Θεσσαλονίκης;

Αυτό που ζήτησα από την ομάδα της επικοινωνίας μας σχετικά με τις φωτογραφίες μου, είναι να μεταδίδουν απλότητα και αμεσότητα. Ο εξαιρετικός φωτογράφος Κώστας Αμοιρίδης νομίζω πέτυχε και στα δύο.

Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με την επεξεργασία (retouche) της εικόνας, προκειμένου αυτή να αποδώσει μια πιο «κολακευτική» εικόνα του φωτογραφιζόμενου προσώπου;

Δεν το θεωρώ απαγορευτικό αρκεί να μην καταλήγει παραπλανητικό. Πιστεύω πως ο καθένας, και όχι μόνο οι πολιτικοί, επιθυμεί και φροντίζει να δείχνει την πιο βελτιωμένη εικόνα του, αρκεί να μην το παρακάνει.

Συμμερίζεστε την άποψη ότι η εικόνα τείνει να αποκτήσει, σήμερα, μεγαλύτερη βαρύτητα ακόμα και από την ουσία του πολιτικού λόγου;

Κάτι τέτοιο είναι θλιβερό και επικίνδυνο. Η εικόνα πρέπει να είναι μέσο υποστηρικτικό του πολιτικού λόγου, κι όχι πρωταγωνιστής.

Λαμβάνοντας υπόψιν και την απόφαση (Φ.Ε.Κ. Β’ 1166/8.4.2019) του Υπουργού Εσωτερικών για τους χώρους που διατίθενται στους υποψηφίους κατά την φετινή προεκλογική περίοδο, εσείς σκοπεύετε να τυπώσετε αφίσες και πόσες; Εάν όχι, ποιο εναλλακτικό μέσο προβολής προτιμάτε;

Θα τυπώσουμε 5-6 αφίσες που θα αναρτηθούν σε στάσεις λεωφορείων, σε θέσεις που παραχωρεί σε όλους τους υποψήφιους δημάρχους ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Τα βασικά μέσα επικοινωνίας μας είναι το διαδίκτυο και η καθημερινή επαφή με τον κόσμο.

Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του τίτλου και του λογοτύπου του συνδυασμού σας;

Ο τίτλος που επιλέξαμε “Θεσσαλονίκη υπεύθυνα”, παραπέμπει στην εικοσαετή ενεργή συμμετοχή μου στο δημοτικό συμβούλιο και κυρίως ως αντιδήμαρχος πολιτισμού και στη συνέχεια αντιδήμαρχος αρχιτεκτονικού. Τα χρόνια αυτά έφερα επιτυχημένα εις πέρας σημαντικά projects της πόλης, όπως για παράδειγμα τη νέα παραλία και το νέο δημαρχιακό μέγαρο. Το έργο μου λοιπόν στο δήμο όλα αυτά τα χρόνια αποτελεί και εγγύηση για τη μελλοντική μου δραστηριότητα ως Δήμαρχος της πόλης. Στο λογότυπο επιλέξαμε ως σήμα το σύμβολο hashtag σε μια πολύχρωμη παραλλαγή, σηματοδοτώντας την ψηφιακή εποχή που πρέπει να κατακτήσουμε.

Γνωρίζοντας πως πλέον τα social media έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας, πόσο συχνά επισκέπτεστε τους προσωπικούς σας λογαριασμούς; Αφιερώνετε χρόνο στο να διαβάζετε σχόλια ή και να ανοίγετε δημόσια συζήτηση μέσα από αυτά;

Όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στα δικά μου social media γράφονται και αναρτώνται αποκλειστικά από εμένα. Είναι μια “διαστροφή” που κάνει τους άλλους να με χαρακτηρίζουν υπερβολικά σχολαστικό. Αυτό σημαίνει πως μπαινοβγαίνω πολλές φορές την ημέρα για να παρακολουθώ και τα σχόλια των συμπολιτών μου. Στην προεκλογική περίοδο δυστυχώς δεν έχω το χρόνο για συμμετοχή σε δημόσια συζήτηση, κάτι που έκανα όλο το προηγούμενο διάστημα.

 – Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Μαρία Ζερβοχωρίτου από το γραφείο του κ. Ταχιάου, που συνέδραμε τα μέγιστα προκειμένου να έχουμε τις απαντήσεις του.

Γιώργος Βουλγαράκης, υπ. δήμαρχος Αθήνας – georgevoulgarakis.gr

Γιώργος Βουλγαράκης

Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι φωτογραφίες σας, στα πλαίσια της συγκεκριμένης προεκλογικής εκστρατείας για το Δήμο της Αθήνας;

Στην τρέχουσα προεκλογική εκστρατεία για τις δημοτικές εκλογές, προσπάθησα να επιλέξω φωτογραφίες που να αντανακλούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την προσωπικότητά μου, την φιλοσοφία και το όραμά μου για την διεκδίκηση του αξιώματος του Δημάρχου Αθηναίων, αλλά και το ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του ανθρώπου που θα αναλάβει την ευθύνη της διοίκησης της πόλης. Οι Αθηναίοι με ξέρουν και τους ξέρω, 20 και πλέον χρόνια μου έκαναν την τιμή να με εκλέγουν στις πρώτες θέσεις των ψηφοδελτίων της ΝΔ, υπηρέτησα την πόλη από κυβερνητικές θέσεις. Σήμερα, απευθύνομαι στους πολίτες της Αθήνας με την εμπειρία που έχω αποκτήσει αλλά και με την ωριμότητα και την ηρεμία που μου έδωσε η αποχή μου από την κεντρική πολιτική σκηνή για σχεδόν δέκα χρόνια. Δεν βλέπω τον Δήμο ούτε σαν σκαλοπάτι για κάτι άλλο, ούτε σαν άσκηση δημοσίων σχέσεων. Θέλω να προσφέρω στην πόλη αυτή και για μένα ο Δήμαρχος Αθηναίων πρέπει να είναι καθημερινά στο πεζοδρόμιο, απλός και προσιτός για όλους αλλά παράλληλα αποφασιστικός και αποτελεσματικός. Επέλεξα λοιπόν φωτογραφίες που «υπογραμμίζουν» όλα τα παραπάνω.

Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με την επεξεργασία (retouche) της εικόνας, προκειμένου αυτή να αποδώσει μια πιο «κολακευτική» εικόνα του φωτογραφιζόμενου προσώπου;

Η επεξεργασία της εικόνας έχει χρησιμοποιηθεί από τις αρχές του εικοστού αιώνα ως εργαλείο εξωραϊσμού της εικόνας δημοσίων προσώπων όχι μόνο στο χώρο της πολιτικής. Έχει ακόμα χρησιμοποιηθεί και για λόγους προπαγάνδας: οι Σοβιετικοί αφαιρούσαν τον Τρότσκι από τις ιστορικές φωτογραφίες δίπλα στο Στάλιν, επιχειρώντας χωρίς επιτυχία να αλλοιώσουν την ιστορία. Σήμερα, η τεχνολογία δίνει ασύλληπτες δυνατότητες για επεξεργασία εικόνας με εξαιρετικά αποτελέσματα. Η γνώμη μου πάντως, όσον αφορά στην επεξεργασία φωτογραφιών πολιτικών προσώπων και υποψηφίων, είναι ότι πρέπει να περιορίζεται σε μικρές επεμβάσεις και διορθώσεις κυρίως ως προς το φωτισμό, το contrast, ή ακόμα και χρωματικές διορθώσεις γιατί μπορεί η λήψη να έγινε με κακό φωτισμό και το πρόσωπο να γυαλίζει. Μέχρι εκεί όμως. Η υπερβολική χρήση προγραμμάτων επεξεργασίας μπορεί να φέρει κωμικά αποτελέσματα. Έχω δει αφίσες υποψηφίων οι οποίοι προσπαθώντας να δείχνουν νεότεροι, πιο αδύνατοι ή πιο γοητευτικοί μοιάζουν με καρικατούρες του εαυτού τους. Ειδικά όταν πρόκειται για προβεβλημένους πολιτικούς που ο κόσμος γνωρίζει καλά. Ένας καλός φωτογράφος μπορεί να τονίσει την προσωπικότητα του φωτογραφιζόμενου και τα χαρακτηριστικά που τον κολακεύουν στην παρούσα εποχή της ζωής του, χωρίς την εκτεταμένη χρήση προγραμμάτων επεξεργασίας φωτογραφιών.

Συμμερίζεστε την άποψη ότι η εικόνα τείνει να αποκτήσει, σήμερα, μεγαλύτερη βαρύτητα ακόμα και από την ουσία του πολιτικού λόγου;

Το γνωστό κλισέ πως «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις», είναι εν πολλοίς αληθινό. Μια φωτογραφία μπορεί να μεταδώσει αποτελεσματικά ένα πολύπλοκο μήνυμα που θα απαιτούνταν πολλές λέξεις για να αναλυθεί. Στην πολιτική, αυτό το γεγονός έχει αποδειχθεί ιστορικά. Άλλες φορές το μήνυμα ήταν θετικό, άλλες αρνητικό. Η φωτογραφία του Κωνσταντίνου Καραμανλή με υψωμένο το χέρι βγαίνοντας από το αεροπλάνο το 1974 ταυτίστηκε με την μεταπολίτευση και μετέδωσε ένα ισχυρό μήνυμα για το τέλος της χούντας σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ταυτόχρονα υπογράμμισε την ηγετική προσωπικότητα του Καραμανλή. Αντίθετα αποτελέσματα είχε μια φωτογραφία του υποψηφίου προέδρου των ΗΠΑ, Eλληνοαμερικανού Μιχάλη Δουκάκη το 1988. Το επικοινωνιακό του επιτελείο επέλεξε να προβάλει τον τότε Κυβερνήτη της Μασαχουσσέτης επάνω σε ένα άρμα μάχης θεωρώντας πως με τον τρόπο αυτό θα τονώσει την υποψηφιότητά του απέναντι στον αντίπαλό του George W. Bush. Αυτό που πέτυχε τελικά η επιλογή της συγκεκριμένης φωτογραφίας, ήταν να γελοιοποιήσει τον Δουκάκη παρουσιάζοντας τον να προσποιείται κάτι που σε καμία περίπτωση δεν ήταν, να του προκαλέσει τεράστιο πολιτικό κόστος σε μία κρίσιμη στιγμή της προεκλογικής εκστρατείας και ο αντίπαλος του να το εκμεταλλευτεί προβάλλοντας σχετικό και πολύ επιτυχημένο ειρωνικό τηλεοπτικό σποτ. Με αυτά τα παραδείγματα, θέλω να πω, η εικόνα στην πολιτική έχει μεγάλη δύναμη, αλλά χρειάζεται προσοχή γιατί πολλές φορές η δύναμη αυτή μπορεί να φέρει αντίστροφα αποτελέσματα. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως πως, όσο ισχυρό μέσο επικοινωνίας και αν είναι η εικόνα, ποτέ δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ουσία του πολιτικού λόγου, ούτε τους φορείς των πολιτικών μηνυμάτων: τους πολιτικούς. Μπορεί να ενδυναμώσει ένα μήνυμα υπό την προϋπόθεση ότι αυτό ανταποκρίνεται στην αλήθεια του πολιτικού που το εκπέμπει.

Λαμβάνοντας υπόψη και την απόφαση (Φ.Ε.Κ. Β’ 1166/8.4.2019) του Υπουργού Εσωτερικών για τους χώρους που διατίθενται στους υποψηφίους κατά την φετινή προεκλογική περίοδο, εσείς σκοπεύετε να τυπώσετε αφίσες και πόσες; Εάν όχι, ποιο εναλλακτικό μέσο προβολής προτιμάτε;

Εμείς δεν τυπώσαμε καμία αφίσα ούτε κάναμε αφισοκόλληση. Χρησιμοποιήσαμε σε μεγάλο βαθμό τα κοινωνικά μέσα, τυπώσαμε ένα δισέλιδο φυλλάδιο που μοιράστηκε από ορισμένα σηματοδοτημένα καλαίσθητα περίπτερα σε κεντρικά σημεία της πόλης.

Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του τίτλου και του λογοτύπου του συνδυασμού σας;

Επιλέξαμε ένα σύγχρονο, πρωτότυπο, καθαρό λογότυπο, με πολύ χρώμα. Ακριβώς όπως θέλουμε και οραματιζόμαστε και την Αθήνα μας. Ο τίτλος του συνδυασμού μας είναι «Αθήνα και πάλι Αθήνα». Έμπνευση μας έδωσε το παλιό τραγούδι του Μιχάλη Σουγιούλ σε στίχους του Μίμη Τραϊφόρου που τραγούδησε μοναδικά η μεγάλη Σοφία Βέμπο. Γιατί μπορεί να σχεδιάζουμε το μέλλον της Αθήνας, αλλά πάντα μας γοητεύει η τόσο διαφορετική από τη σημερινή παλιά Αθήνα.

Γνωρίζοντας πως πλέον τα social media έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας, πόσο συχνά επισκέπτεστε τους προσωπικούς σας λογαριασμούς; Αφιερώνετε χρόνο στο να διαβάζετε σχόλια ή και να ανοίγετε δημόσια συζήτηση μέσα από αυτά;

Χρησιμοποιώ αρκετά τα social media, είμαι πολύ εξοικειωμένος με την τεχνολογία, και αφιερώνω χρόνο στην ενημέρωση αλλά και την επικοινωνία μου μέσω αυτών. Διαβάζω τα σχόλια, όμως προτιμώ να μην ανοίγω δημόσιες συζητήσεις με αφορμή κυρίως αρνητικά σχόλια, γιατί πιστεύω ότι δεν έχει νόημα αυτού του τύπου ο δημόσιος διάλογος. Δυστυχώς, υπάρχει και η αρνητική πλευρά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: μπορεί εύκολα κανείς να παρουσιάσει ψευδείς πληροφορίες, χωρίς να μπορούν οι υπόλοιποι εύκολα να εξακριβώσουν την αλήθεια αυτών των πληροφοριών. Μπορεί κανείς επίσης να λοιδορήσει ή να συκοφαντήσει ανθρώπους εκ του ασφαλούς. Προσωπικά το έχω βιώσει, και για το λόγο αυτό αποφεύγω αυτού του τύπου το διάλογο. Επίσης πιστεύω πως δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι, όταν είμαστε με φίλους ή με την οικογένεια μας, είναι η μια ευκαιρία για να αλληλεπιδράσουμε ουσιαστικά μαζί τους. Κοιτώντας κάθε τόσο την οθόνη του κινητού μας φοβούμενοι μήπως χάσουμε κάποια καινούρια ανάρτηση, χάνουμε ουσιαστικά την επαφή με τους γύρω μας!

Γιώργος Ορφανός, υπ. δήμαρχος Θεσσαλονίκης – orfanos.gr

Γιώργος Ορφανός

Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι φωτογραφίες σας, στα πλαίσια της συγκεκριμένης προεκλογικής εκστρατείας για το Δήμο της Θεσσαλονίκης;

Από την αρχή της προεκλογικής μας εκστρατείας στόχος των φωτογραφιών και των βίντεο που επιλέγονται να αναρτηθούν είναι να περιγράφουν τα μηνύματα που αφορούν σε κάθε γεγονός (δελτία τύπου, εκδηλώσεις, συναντήσεις), άρα το κριτήριο εξαρτάται κάθε φορά από το μήνυμα που περνά. Σε κάθε περίπτωση, τα οπτικοακουστικά μέσα είναι αυτά που συνοδεύουν, άρα και πλαισιώνουν την πολιτική άποψη της παράταξής μας για το μέλλον της Θεσσαλονίκης. Εκφράζουν, στο βαθμό που μία εικόνα μπορεί να το κάνει, ότι η Θεσσαλονίκη είναι το μέλλον. Αυτό είναι, άλλωστε, και το όνομα της παράταξης μας.

Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με την επεξεργασία (retouche) της εικόνας, προκειμένου αυτή να αποδώσει μια πιο «κολακευτική» εικόνα του φωτογραφιζόμενου προσώπου;

Το retouche μιας φωτογραφίας αφορά κυρίως στην αισθητική του κάθε μέσου, συμπεριλαμβανομένου και του προεκλογικού. Με τα εργαλεία που μας προσφέρει η εξέλιξη της τεχνολογίας, αυτό μπορεί να καταστεί εφικτό ωστόσο σε κάθε περίπτωση, η επεξεργασία μιας φωτογραφίας δεν πρέπει να αλλοιώνει την ίδια την πραγματικότητα.

Συμμερίζεστε την άποψη ότι η εικόνα τείνει να αποκτήσει, σήμερα, μεγαλύτερη βαρύτητα ακόμα και από την ουσία του πολιτικού λόγου;

Στην εποχή του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης η επικοινωνία αλλάζει άρα και ο κάθε πολίτης ή επιχείρηση επιχειρούν να συνδυάσουν το λόγο με την εικόνα. Στην πολιτική επικοινωνία ωστόσο, η εικόνα οφείλει να αντικατοπτρίζει την ουσία του πολιτικού λόγου. Αν είναι επιτυχημένη ενισχύει τον λόγο. Αν είναι αποτυχημένη, λειτουργεί αντίστροφα. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει.

Λαμβάνοντας υπόψιν και την απόφαση (Φ.Ε.Κ. Β’ 1166/8.4.2019) του Υπουργού Εσωτερικών για τους χώρους που διατίθενται στους υποψηφίους κατά την φετινή προεκλογική περίοδο, εσείς σκοπεύετε να τυπώσετε αφίσες και πόσες; Εάν όχι, ποιο εναλλακτικό μέσο προβολής προτιμάτε;

Είμαι κάθετα αντίθετος στη μόλυνση του περιβάλλοντος και δη στη μόλυνση της Θεσσαλονίκης. Όχι, δεν τυπώσαμε καμία αφίσα διότι κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε το περιβάλλον της πόλης μας. Αντ’ αυτού, προχωρήσαμε στην εκτύπωση ενός μόνο μονόφυλλου Α5 από ανακυκλωμένο υλικό, απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον.

Γενικότερα, στην παράταξή μας «Η Θεσσαλονίκη είναι το μέλλον» εστιάσαμε στην χρήση των παραδοσιακών αλλά και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την προβολή μας προκειμένου να ενημερώνουμε το κοινό για τις θέσεις, το πρόγραμμα αλλά και τις εκδηλώσεις μας. Οφείλω, ωστόσο, να επισημάνω ότι τίποτα δεν λειτουργεί πιο αποτελεσματικά από την επαφή με τον κόσμο, το διάλογο πρόσωπο με πρόσωπο και τη δυνατότητα να νιώσουμε τον παλμό της πόλης εκεί που ζουν οι άνθρωποί της.

Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του τίτλου και του λογοτύπου του συνδυασμού σας;

Το λογότυπο και το όνομα του συνδυασμού μας είναι μία σύνθεση του οράματός μας για μία πόλη που πραγματικά είναι το μέλλον. Εμπνέει ταυτόχρονα αισιοδοξία, αποφασιστικότητα και ρεαλισμό καθώς για εμάς είναι δεδομένο ότι η Θεσσαλονίκη είναι πόλη του μέλλοντος, αλλά αυτό το μέλλον είναι σήμερα. Ταυτόχρονα ξέρουμε πώς μπορούμε να το κάνουμε πράξη και αφού το είπαμε θα το κάνουμε. Το λογότυπό μας απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους της πόλης με ξεκάθαρο οραματικό τρόπο. Είναι το λογότυπο που ενώνει και εκφράζει τους Θεσσαλονικείς.

Γνωρίζοντας πως πλέον τα social media έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά σας, πόσο συχνά επισκέπτεστε τους προσωπικούς σας λογαριασμούς; Αφιερώνετε χρόνο στο να διαβάζετε σχόλια ή και να ανοίγετε δημόσια συζήτηση μέσα από αυτά;

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εντάχθηκαν πλέον στην καθημερινότητα όλων μας. Προσωπικά, αφιερώνω το μέγιστο δυνατό χρόνο online και offline παρακολουθώντας σχόλια, μηνύματα αλλά και κάθε δημόσια συζήτηση. Όλα τα παραπάνω έρχονται να υποστηρίξουν με τον καλύτερο τρόπο το πιο σημαντικό και ουσιαστικό τρόπο επικοινωνίας που είναι η προσωπική επαφή με τον κάθε ένα πολίτη και με τον κάθε Θεσσαλονικιό/α.

Δείτε ακόμα...

Ακολουθήστε με στα social media